[vc_row][vc_column][product_category per_page=”1000″ columns=”4″ orderby=”menu_order title” order=”ASC” category=”%d8%a2%da%86%d8%a7%d8%b1-%d9%be%d8%b1%d8%b3%db%8c”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]

هیت سینک چیست؟

جالب است بدانید که با افزایش دما در بردهای الکترونیکی، قطعات مختلف این برد ها به مرور زمان می سوزند و در کل باعث خرابی قطعه الکترونیکی می شوند.هر بردی می تواند مقدار مشخص شده از دما را تحمل کند که این مقدار در مشخصات محصول ذکر شده است.بیشتر قطعات الکترونیکی هم به طور معمول تولید حرارت می کنند که همین امر باعث سوختن آنها می شود.از مهم ترین این قطعات می توان به دیود، ال ای دی و ترانزیستور اشاره کرد.

یکی از راه هایی که می توان این حرارت را در محصولات الکترونیکی کنترل کرد، قرار دادن مقاومت های مختلف برای کاهش حرارت اعمالی می باشد.اما راه بهتری هم وجود دارد و آن خرید هیت سینک است.

در گذشته برای خنک کردن قسمت های مختلف در صنعت الکترونیک از نصب ورق ها و شمش های آلومینیوم در کنار برد، استفاده می کردند.با گذشت زمان برای خنک کردن از کانال های هوایی و آبی استفاده می شد.

Heat Sink قطعه ای است که در تولید تجهیزات گوناگون برای کنترل حرارت و کاهش گرمای تولیدی منبع استفاده می شود. معادل فارسی هیت سینک خنک کننده یا گرما گیر می باشد ولی در اصطلاحات فنی از هیت سینک برای معرفی آن استفاده می شود.

کاربرد هیت سینک

همان طور که گفته شد هیت سینک قطعه ای است بسیار کوچک اما کاربرد هیت سینک در وسایل الکترونیکی می باشد که قطعات حساس به افزایش دما دارند.این قطعه کوچک به طور گسترده در بیشتر لوازم الکترونیکی استفاده شده است.کاربرد هیت سینک بدین شکل است که حرارت تولید شده در وسایل الکترونیکی را جذب خود کرده و به آرامی آن را تخلیه می کند.با انجام این فرایند، حرارت وسایل الکترونیکی کنترل می شود.

شما با خرید هیت سینک جایگزینی مطمئن برای مقاومت ها پیدا می کنید و این قطعه در کنترل حرارت محصول، کاربردی تر است. انواع هیت سینک از ماده ای که رسانش حرارتی خوبی دارند، تولید می شوند.طبیعتا فلزات بهترین رسانش را در بین سایر مواد اولیه دارند. شاید برایتان جالب باشد که بین انوع هیت سینک ها، مواردی وجود دارد که از طلا به عنوان ماده رسانا استفاده شده است اما این جزو موارد خیلی خاص محسوب می شود.دلیل استفاده از طلا در این هیت سینک ها، رسانایی بهتر طلا نسبت به سایر فلزات است.شاید اگر قیمت طلا انقدر بالا نبود، در همه هیت سینک ها از طلا به عنوان ماده رسانا استفاده می شد!!!!

طبیعتا قیمت هینک هایی که از طلا ساخته شدند بسیار بالا می باشد و به همین دلیل کاربرد هیت سینک های طلایی بسیار محدود می باشد.

رتبه دوم فلزات برای رسانای حرارت بودن، متعلق به مس می باشد اما این فلز هم به دلیل چگالی بالا و انعطاف پایین در شکل پذیری، گزینه مناسبی برای استفاده در انواع هیت سینک ها نمی باشد.
در نهایت به آلومینیوم می رسیم که فلزی سبک و ارزان می باشد.شکل پذیری بسیار خوبی دارد و به طور گسترده در ساخت هیت سینک استفاده می شود.

معرفی انواع هیت سینک

انواع هیت سینک در ایران به سه دسته هیت سینک وال واشر، هیت سینک پروانه ای یا شاخ گوزنی و هیت سینک خورشیدی تقسیم بندی می شود.طبیعتا قیمت هیت سینک به نوع آن هم بستگی دارد.

هیت سینک وال واشر

هیت سینک وال واشر از قرار گرفتن چند منبع نور ال ای دی به وجود امده است.این منابع نور در کنار هم به شکل های مختلف چیده می شود و می توان از آن به عنوان پروژکتور استفاده کرد.هر وال واشر داراری 4 بخش می باشد:

  • ال ای دی
  • لنز برای پخش نور
  • درایور
  • بدنه وال واشر

کاربرد هیت سینک وال واشر در تزئینات نمای ساختمان و محوطه بیرونی ساختمان ها می باشد.موقعی که ال ای دی ها با عبور جریان برق نور دهی را آغاز می کنند، حرارت و گرمای زیادی هم از خود آزاد می کنند و درست در همین موقع نیاز به خرید هیت سینک مناسب برای رفع این مشکل دارید.

هیت سینک پروانه ای یا شاخ گوزنی

خرید هیت سینک پروانه ای یا شاخ گوزنی به کسانی توصیه می شود که با تجهیزات روشنایی مثل ال ای دی پاور، ال ای دی نواری و ماژول آمپلی فایر، ماژول الکترونیکی و … سر و کار دارند.هیت سینک پروانه ای یا شاخ گوزنی دارای شیارهای گوناگون در دو سمت خود می باشد و به همین دلیل به این نام مشهور شده است.

هیت سینک خورشیدی

دلیل استفاده از این نام برای هیت سینک خورشیدی این است که به شکل ستاره یا خورشید هستند و گرد و دایره ای شکل اند.اطراف این دایره، پره های مختلف قرار دارد و خورشید و ستاره ما را می سازد.قیمت هیت سینک خورشیدی با توجه به قطر، تعداد پره ها و ارتفاعی که دارند متفاوت است.کاربرد هر کدام هم با دیگری فرق دارد.کاربرد هیت سینک خورشیدی در پنل LED، وال واشرها، پروژکتورهای LED، پاور LED و … است.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]